واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

با مديريت کيفيت، هزينه توليد کاهش و بهره وري افزايش مي يابد/ منافع توليدکننده و مصرف کننده با قوانين حمايتي براي رعايت استاندارد

نايب رئيس اول اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران گفت: افزايش کيفيت کالا منجر به افزايش بهره وري و منافع وابسته آن مي گردد. بعضي ها بر اين باورند که توليد با کيفيت نسبت به توليد نامرغوب پر هزينه است که حقيقت ندارد و مديريت کيفيت، محصولات را با هزينه پايين تر توليد مي کند.

عليرضا مهران پور، نايب رئيس اول اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران بيان داشت: کنترل کيفيت کالا يک فرهنگ است که بايد تا عمق جامعه پيش برود. در ايران بعضي موسسات فقط مي خواهند علامت استاندارد را داشته باشند نه اثر بخشي آن در سيستم را به همين دليل در زمان تحريم کشور شرکت هاي نامعتبر در اين حوزه زياد شدند.

وي ادامه داد: در محيط هاي پر رقابت امروز کيفيت يک نکته کليدي و اساسي است. جايگاه استاندارد در ايران بر اساس تنوع کالا و محصول متفاوت است به عنوان نمونه در حوزه صنايع غذايي قابل قبول بوده، اما در صنايع خودرو قابل اغماض مي باشد .

مهران پور در خصوص استاندارد و تاثير آن بر کيفيت کالا و محصولات بيان داشت: استاندارد موجب افزايش سطح توليد، توازن و تعادل منافع، اعتبار سنجي، بهبود کيفيت، کمک به مقررات گرايي، تسهيل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جويي در اقتصاد ملي، کاهش آلايندگي محيط زيستي، مرغوبيت کالا، حفظ سلامت و ايمني عمومي مي شود؛ بنابراين وجود قوانين حمايتي براي رعايت استاندارد و ارزيابي کيفيت کالاهاي توليدي به نفع مصرف کننده و توليدکننده است.

نايب رئيس اول اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران با اشاره به بررسي کالاي ايراني و برچسب واقعي استاندارد اظهار کرد: در طول تاريخ مشتريان به دنبال راهکارهايي براي تشخيص کالاي با کيفيت بودند که از مواد اوليه مرغوب ساخته شده و طول عمر بيشتري داشته باشد. توجه به اين معيارها افزايش تقاضا را درپي دارد چرا که مصرف کننده با تهيه کالاي استاندارد جاي پيگيري و شکايت و جبران خسارت دارد.

وي در مقايسه رعايت اين علامت در کالاي ايراني و خارجي گفت: شمار زيادي از کالاهاي استاندارد وجود دارد که با سطح رضايت مشتري و مصرف کننده در حال تغييرات و به مرور زمان نيازهاي انگيزشي مشتريان تبديل به نياز اساسي آنها مي شود به همين خاطر مرتب در زمينه استاندارد بازنگري مي شود.

نايب رئيس اول اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران افزود: کلا دو نوع استاندارد وجود دارد؛ استاندارد محصول و استاندارد سيستم مديريتي از جمله مديريت کيفيت. در کشورهاي صنعتي اين موضوع کاملا رعايت مي شود؛ اما در کشورهاي نيمه صنعتي و جهان سوم کم رنگتر است. در هر صورت استاندارد در تضمين کيفيت کالا نقش اساسي دارد و تاکيد بر کيفيت محصول در اقتصاد جهاني امروز کليد دستيابي به شايستگي در عمليات و فعاليت ها مي باشد.

مهران پور ميزان رعايت علامت استاندارد درکالاهاي مورد عرضه در رسته هاي صنف خرازي را اينگونه تشريح کرد: در خصوص کالاهاي زير مجموعه صنف ما استاندارد اسباب بازي از سال ۱۳۸۲ اجباري شد و اسباب بازي هاي توليد شده داخلي با قوانين استاندارد تطابق دارد و در صورت نظارت بر عرضه شبکه آن به طوري تعريف شده که توليدکنندگان زيرزميني و غيرمجاز نمي توانند حيات طولاني داشنه باشند و در بخش آرايشي و بهداشتي با توجه به اينکه با سلامت پوست، مو، چشم و…سر و کار دارد توليد محصولات آرايشي و بهداشتي با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و رعايت استانداردهاي تعيين شده امکان پذير است و با توجه به سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت که مديريت واردات و حمايت توليد را سر منشا کار قرار داده است که خوشبختانه موجب توسعه و پيشرفت صنعت فوق شده است و در ساير کالاها استاندارد کمابيش تاثير گذار بوده است.

نايب رئيس اول اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران در بخشي از صحبت هاي خود بيان داشت: با توجه به اهداف مورد نظر استاندارد توليد کالاهاي با کيفيت و ترويج فرهنگ استفاده از کالاهاي داخلي نقش بسزايي بر اقتصاد کشور خواهد داشت. سرعت تبادل اطلاعات، سيستم هاي مديريتي را وادار به گردآوري اطلاعات مورد نياز از بخش هاي مختلفي مانند مشتريان و تامين کنندگان در سراسر جهان مي کند تا با يکپارچگي جهاني اقتصاد مدل هاي سازماني جديدي مانند سازمان هاي مجازي، زنجيره تامين، سازمان هاي گسترده و شرکت هاي چند مليتي پا به عرصه نهاده و باعث شدند مديريت کيفيت کالا وارد مرحله جديد شود.

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتحاديه خرازي فروشان و وابسته تهران



دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی