واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران تأکید کرد؛ بازارچه‌های مرزی تشنه صادرات

,

بازارچه‌های مرزی با هدف رونق معیشت مرزنشینان، ایجاد امنیت اجتماعی، برقراری امنیت پایدار و بالا بردن صادرات شکل گرفته‌اند. کیلومترها مرز مشترک با همسایگان و مراوده با این کشورها زمینه تقویت اقتصادی، بالا بردن ظرفیت صنعت توریسم و تبادل فرهنگی را برای ایران بیش از پیش فراهم آورده است. در سال‌های گذشته بازارچه‌های مرزی به جای اینکه به عنوان درگاه صادرات ایفای نقش کنند، بیشتر به مبادی واردات بدل شده‌ بودند که این امر سبب شد از اهدافی که برای آنها تعریف شده بود، دور شوند.

,

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با روزنامه شهروند در خصوص ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی گفت: در حال حاضر، به دلیل تحریم‌ها، ایران از تجارت کالا یا جابه‌جایی مسافر دور شده و متاسفانه اکنون به عنوان یک کشور تجاری محسوب نمی‌شود.

,

به گفته احسان سقایی، مناطق مرزی کشور یکی از بخش‌های مهم در مباحث صادرات و واردات به شمار می‌رود که متاسفانه از بهره‌مندی اقتصادی کمتری برخوردارند، بنابراین از دیرباز دولت‌ها تلاش کرده‌اند در کنار گمرک‌های رسمی، بازارچه‌هایی راه‌اندازی کنند تا تجارت در این مناطق رونق بیابد. همچنین از گذشته در مرزهای کشور از طریق کولبری، پیله‌وری و ملوانی کالاهایی به شکل رسمی و گاها قاچاق وارد یا بعضا از کشور خارج می‌شده است.

,

وی افزود: ایران ١۶ استان مرزی و با کشورهای همسایه ٨هزار و ٩٠٠کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی دارد که از این میزان ۵هزار و ۵٠٠کیلومتر مرز زمینی است. تعریف مرزنشین‌بودن، سکونت حداقل سه سال در فاصله ٢٠کیلومتری با مرز در استان‌های مرزی کشور است که البته در استان سیستان‌وبلوچستان این میزان فاصله ٣٠کیلومتر در نظر گرفته شده است.

,

سقایی درخصوص مزایای بازارچه‌های مرزی گفت: بازارچه‌های مرزی باعث رونق مناطق مرزی کشور و باعث شده‌اند که ساکنان این مناطق با همان تجارت محدود به معیشت‌شان سروسامان بدهند. همچنین در برخی مرزها مانند مرزهای غرب کشور، بازارچه‌های بزرگی ایجاده شده‌ که توریسم‌پذیرند و از برخی کلانشهرها توریست‌ها برای خرید به این مناطق سفر می‌کنند.

,

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران طبق تفاهمنامه‌هایی که به امضا رسیده‌ است، تجارت برای مرزنشینان تسهیل شده است. واردات کالا صرفا با واسطه فروشنده کشور همسایه صورت می‌گیرد و از تشریفات قانونی معاف هستند، درخصوص صادرات هم رویه به همین شکل است و تشریفات قانونی وجود ندارد.

,

سقایی معتقد است که نفوذ تجار و سرمایه‌دارها در این بازارچه‌ها جزو آسیب‌ها و معایب این بازارچه‌هاست. برخی تصاویر ارسالی مستند از این مرزها، حضور ده‌ها کامیون را نشان می‌دهد که لوازم خانگی وارد می‌کنند، که این حجم از تجارت از عهده یک پیله‌ور برنمی‌آید و نیاز به یک سرمایه‌گذاری کلان دارد.

,

وی با تاکید بر این موضوع که در مقوله ته‌لنجی‌ها به اندازه یک لنج بار جابه‌جا می‌شود، ادامه داد:بخشی از این کالاها قاچاق است. درواقع افراد سودجو از پتانسیل بازارچه‌های مرزی سوءاستفاده می‌کنند که راه برون‌روفت از این وضعیت، سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و متوسط و مستقر‌کردن کارگاه‌هایی در مناطق مرزنشین است. همچنین استقرار کارگاه‌ها و صنایع، اشتغال پایدار را در این مناطق تضمین می‌کند. در نتیجه اشتغالزایی در مرزها کمک می‌کند تا تولیدات کارگاه‌ها و صنایع در مقیاس کوچک و متوسط به کشورهای همسایه صادر شود. این نقطه ایده‌آلی است که می‌توان از آن بهره برد.

,

به اعتقاد معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران، بهترین اقدام این است که بازارچه‌های مرزی به درگاه صادرات تبدیل شوند. کالاهای وارداتی بازارچه‌های مرزی، تولیدات کشورهای همسایه نیستند و اغلب از ترکیه و چین وارد کشورهای همسایه می‌شوند و بدون پرداخت گمرکی وارد ایران می‌شوند.

,

سقایی افزود: اگر بر تجارت با کشورهای دیگر به ویژه با نگرش صادراتی تمرکز شود، تنها گذرگاه‌های شرقی کشور دسترسی به یک بازار هدف ٣٠٠ تا ۴٠٠میلیون نفری برای صادرات دارند. از آنجایی که استانداردهایی که در کشور رعایت می‌کنیم، بالاتر از استانداردهای موردنظر برخی کشورهای همسایه است، صادرات به کشورهای همسایه کار پیچیده‌ای نیست، به ویژه آنکه در شرایط تحریم جابه‌جایی ارز با آنها نیز امکانپذیر است، لذا از پتانسیل‌ها می‌توان بهترین بهره را برد.

,

وی گفت: ما نیازمند برنامه‌ریزی مدون و مدیریت‌شده برای صادرات از بازارچه‌های مرزی هستیم. مرزهای خراسان، کردستان، ایلام، خوزستان، آذربایجان و… پتانسیل‌های خوبی برای صادرات دارند. البته صادرات به امارات، قطر، عربستان، روسیه و آذربایجان کمی سخت‌تر است، چون استانداردهای وارداتی‌شان بالاست.

,

سقائی معتقد است در ابتدای امر باید آمایش سرزمینی داشته باشیم تا مزیت رقابتی هر منطقه مرزی را بسنجیم. آمایش سرزمینی مشخص می‌کند هر کارگاه و صنعتی در کدام منطقه می‌تواند چه خدمات و تولیداتی داشته باشد.هر منطقه‌ یک استعداد و پتانسیلی دارد که می‌توان براساس آن برنامه‌ریزی کرد. تامین زنجیره مالی و تجهیزکردن صنایع در مقیاس کوچک و متوسط هم می‌تواند به صادرات از بازارچه‌های مرزی کمک کند. در نهایت نیز رونق معیشت مرزنشینان از مهاجرت آنها جلوگیری خواهد کرد، هرچند حضور مرزنشینان و بهبود شرایط اقتصادی‌شان هم موجبات امنیت را فراهم می‌کند.

,

وی با اشاره به اینکه برخی محصولات کشاورزی گزینه مناسبی برای صادرات نیستند، افزود: ما با کمبود آب و زمین مناسب روبه‌رو هستیم، بنابراین باید در کنار تولید داخل به سمت واردات محصولات کشاورزی برویم و کمبودهای محصولات کشاورزی به ویژه محصولات آب‌بر را با واردات جبران کنیم. در بسیاری از محصولات به‌ویژه صیفی‌جات صادرات کار اقتصادی و منطقی به نظر نمی‌رسد، اما برای محصولات باغی نظیر پسته، سیب، بادام و گردو در کنار محصولاتی مانند زعفران صادرات برنامه‌ریزی‌شده، استمرار در بازارداری و نیز برندسازی می‌تواند ارزآوری و ارزش افزوده خوبی برای کشور داشته باشد.

,

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران ادامه داد: ما به لحاظ دانش و تکنولوژی از کشورهای منطقه جلوتر هستیم و با همین پتانسیل می‌توانیم روی صادرات فناوری، خدمات مهندسی و خدمات فنی سرمایه‌گذاری کنیم.

,

وی با تاکید بر این مسئله که حتی در صنعت هم قادر به صادرات هستیم، افزود: در حوزه صنعت اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، می‌توانیم روی صادرات آن به کشورهای همسایه حساب کنیم. علاوه بر اینکه در صنایع غذایی، پوشاک، کیف و کفش و مبلمان هم مزیت رقابتی برای صادرات به کشورهای همسایه داریم.

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف ایران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی