واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

در نشست هم‌اندیشی مشاوران املاک سراسر کشور، دولت و مجلس بررسی شد؛ نحوه فعالیت مشاوران املاک با سامانه خودنویس 

,

نشست هم اندیشی کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف با حضور محمدرضا صوفی؛ دستیار ویژه رئیس اتاق اصناف ایران، اتحادیه‌های مشاوران املاک برخی استان‌ها و نمایندگانی از مجلس، دولت، بسیج اصناف و مدیر سامانه خودنویس و مشاور معاون وزارت مسکن و شهرسازی، روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  برگزار شد.

,

به گزارش اتاق اصناف ایران، رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران در این نشست بیان کرد: پس از سال‌ها همکاری مشاوران املاک با وزارت صمت، وقتی مدیریت سامانه تخصصی املاک به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد، متاسفانه شاهد تضعیف شدن بنیه صنف مشاوران املاک شدیم که آسیب‌های زیادی به جامعه و شرایط اقتصادی کشور وارد خواهدکرد. به عنوان نمونه، پیش‌تر توافقی با رئیس سازمان امور مالیاتی درخصوص پرداخت های موضوع مالیات برارزش افزوده در سامانه املاک و مستغلات داشتیم که به یک باره سامانه خودنویس روی کار آمد و این توافقات را بی‌نتیجه ساخت.

,

کیانوش گودرزی ادامه داد: بخش خصوصی و اصناف همیشه ثابت کرده‌اند که حامی دولت هستند و به پیشبرد توسعه و تکنولوژی کمک کرده‌اند.

,

وی اظهار کرد: ما نیازمند اصلاح نحوه نظارت بر اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن هستیم. چراکه شاهدیم از قانون تفسیر به رای شده و فراتر از قانون عمل شده است.

,

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران در خصوص پیشنهادی که در جلسه مبنی بر تغییر روش کارکرد مشاوران املاک از واسطه‌گری فروش و اجاره ملک به ارائه مشاوره تخصصی به متقاضیان اجاره و فروش ملک این چنین پاسخ داد: شغل مشاوران املاک فی‌نفسه تعریف شده است. لذا این پیشنهاد نادرست است و شغل مشاوران املاک را به بیراهه می‌برد. چراکه نمی‌توان هم‌زمان مشاور دو نفع متضاد در یک قرارداد بود. مگر اینکه با اصلاح قوانین و چارچوب‌ها، به روش برخی دیگر از کشورها برسیم و هرواحدصنفی مشاوره و وکالت یک طرف را بپذیرد و منافع یک طرف را حمایت نماید.

,

گودرزی گفت: در قانون تجارت و دلالی، به مشاوران املاک به عنوان واسطه نگاه شده است. لذا روش درست این است که فعالیت متعاملین در خارج از دفاتر املاک اصلاح شود تا رفع اختلافات طرفین به ورودی دادگاه‎ها و فرایندهای طولانی کشانده نشود.

,

وی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که فعالیت مشاوران املاک در قالب قوانین اصلاحی در راستای نظارت حداکثری براعضاء صنف قرار گیرد و نه اینکه هر فردی که دانشی درباره معامله ملک ندارد خودسرانه اقدام به تنظیم و عقد قرارداد کند. ما نیازمند تغییر برخی از فرهنگ‌ها هستیم اما شرح وظایفی که برای مشاوران املاک وجود داشت، بهترین روش برای کشور ما بود.

,

بنابر این گزارش، برخی از روسای اتحادیه‌های صنف مشاوران املاک کشور، نسبت به تاسیس کارگروه املاک و مستغلات توسط وزارت راه و شهرسازی و برخورد نامناسب و بی‌حرمتی به اعضای صنف مشاوران املاک انتقاداتی مطرح کردند. همچنین موازی کاری نظارتی با اتحادیه املاک توسط این کارگروه مورد اشاره قرار گرفت.

,

روسای اتحادیه‌های مشاوران املاک، با اعلام نگرانی از کلاهبرداری در فروش املاک، افزایش اختلافات طرفین معامله، ریزش شدید آمار اشتغال و افزایش دلالی‌های سرپایی بدون مجوز بر ضرورت «تغییرات محتوایی در سامانه مذکور»، «الگوگیری سامانه خودنویس از سامانه املاک و مستغلات و تصحیح نام این سامانه به موجب قانون»، بازگشت اختیارات به واحدهای صنفی مشاوران املاک و … اشاره کردند.

,

در این نشست مقرر شد، روسای اتحادیه‌های صنفی املاک سراسر کشور، ایرادات سامانه خودنویس را در اسرع وقت و به صورت مکتوب به کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران اعلام کنند تا برابر مقررات و داده های گرفته شده برای رفع اشکالات اقدامات قانونی انجام شود.

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف ایران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی