واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

باحضور نماینده سازمان امور مالیاتی؛ چهارمین جلسه کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران برگزار شد

,

کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران با حضور نماینده سازمان امور مالیاتی و با بررسی موضوعات و چالش‌های روز اصناف در حوزه مالیات، تشکیل شد.

,

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، چهارمین جلسه کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور قاسم نوده فراهانی، نماینده وزیر صمت و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، مرتضی حبیب‌زاده، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و همچنین رضا مدنی به عنوان رئیس و عباس دلگرم، مرتضی بیگدلی، محمدرضا عراقیان، مژگان قناتی، افشین کشاورز، صادق ناصری و غلامرضا غضنفری به عنوان سایر اعضای کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران برگزار شد.

,

قاسم نوده فراهانی در بخشی از این نشست گفت: ما درباره شفاف‌سازی در حوزه پرداخت مالیات آمادگی خود را اعلام می‌کنیم، چرا که این موضوع در نهایت به نفع مردم خواهد بود. همه اصناف دارای یک ضریب سود هستند، اما ضریب مالیاتی که سازمان حمایت و وزارت اقتصاد و دارایی به دنبال اصلاح و یکپارچه کردن آن بوده‌‌اند، چالش‌هایی را برای اصناف ایجاد کرده و معتقدیم در موضوعاتی چون تفاوت سود واقعی و تفکیک فعالیت‌ اصناف و محاسبه متناسب با هر صنف، نیازمند بازنگری و اصلاح هستیم.

,

لزوم نظرخواهی از اصناف در تعیین نسبت‌های سود فعالیت

,

مرتضی حبیب‌زاده نیز در این نشست در سخنانی گفت: قبل از اصلاح قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۹۵ بند الف ماده ۱۵۴ داشتیم که بر اساس آن تعیین ضرایب مالیاتی را الزاما با وجود کمیسیونی مرکب از اتاق اصناف ایران، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی انجام می‌شد. در ادامه با اصلاحیه سال ۱۳۹۴ این بند حذف شد؛ چراکه بر اساس طرح جامع مالیاتی همه هزینه‌ها و فروش‌ها مششخص است و میزان سود به راحتی به دست می‌آید. اما اساسا این اتفاق نیفتاد و آن نظام سابق به قوت خود باقی ماند.

,

وی افزود: امروز در آیین نامه اجرایی آمده که نسبت‌های سود فعالیت، هر سال توسط رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ می‌شود. اما موضوع این است که اساسا چرا در فرآیند تعیین نسبت سود از اصناف نظرخواهی نمی‌شود؛ با توجه به اینکه تنها اصناف هستند که نسبت به واقعیات هزینه‌ها یا درآمد هر صنف آگاه‌ هستند. اما شاهد هستیم که عملا اصناف از این چرخه حذف شدند. اگر هم اخیرا نظرخواهی صورت گرفته، بسیار دیر انجام شده و فرصتی برای انتقال به اتحادیه‌ها و اخذ نظرات باقی نمی‌ماند.

,

تشکیل جلسات مشترک برای اصلاح نسبت‌های سود فعالیت

,

جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در ادامه این نشست درباره گفت: پیشنهاد می‌کنم در خصوص نسبت‌های سود فعالیت در جلسات مشترک موضوع تفکیک فعالیت‌ اصناف و محاسبه متناسب با هر صنف را بررسی ‌کنیم و هرجایی که مشخص شود ممکن است حقی از کسی ضایع شود و نیاز به تغییر وجود دارد، قطعا اقدامات و اصلاحات لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد.

,

در ادامه این نشست حاضران به بیان سوالات و نقطه نظرات خود در محاسبه ضرایب مالیاتی پرداختند که جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی پاسخگوی این سوالات بود.

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف ایران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی