واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران مطرح کرد؛ «جهش تولید» با حمایت دولت از بخش خصوصی و «مشارکت مردمی» با جهش فرهنگ‌سازی

,

سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: «جهش تولید با مشارکت مردم» که به فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله) به عنوان شعار سال و راهنمای فعالان اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۳ تعیین شده است، نیازمند سیاستگذاری‌های درست در دولت است.

,

مهدی امیدوار در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی توسط اصناف انجام می‌شود و بیش از یک پنجم واحدهای صنفی در رسته‌های تولیدی فعالند. لذا می‌توانند در امر جهش تولید با مشارکت مردمی نقش بی بدیلی داشته باشند اما این نفی کننده نقش مهم دولت نیست.

,

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته، این دولت‌ها هستند که تولیدات داخلی را به سمت ایجاد ارزش اقتصادی می‌برند. به عنوان مثال، جهش تولید نیازمند ورود فناوری و تکنولوژی توسط دولت است و دولت باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند، شهرک صنفی بسازد، تامین کننده هزینه حضور تولیدکنندگان برتر در نمایشگاه‌های خارج از کشور باشد و برای تولید با ارزش نسبی مطلق برنامه‌ریزی کند.

,

امیدوار درباره تعریف ارزش نسبی مطلق بیان کرد: برای جهش تولید، باید پتانسیل‌های تولید در هر منطقه شناسایی شود. به نحوی که بدانیم هر شهر یا استان در تولید چه کالایی دارای سابقه و مزیت است و بعد با واردکردن فناوری، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه تسهیلات سرمایه در گردش و … ارزش رقابتی تولید آن محصول را بالا ببریم.

,

سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: لذا به نظر من، برای جهش تولیدی که مد نظر مقام معظم رهبری است باید ارزش نسبی مطلق تولیداتی از جمله کیف و کفش، زغفران، پسته، دیگر مواد غذایی، مبلمان و … را ایجاد کنیم و در نهایت پس از تامین بازار داخلی به صادرات نیز فکر کنیم.

,

وی تصریح کرد: یکی از نیازهای واحدهای صنفی تولیدی، ایجاد شهرک‌های صنفی است. در این شهرک‌ها می‌توان مدیریت بهتری بر آموزش، نظارت و بازرسی، تامین بیمه و تامین اجتماعی، تسهیل قوانین کار و …داشت و هزینه‌های بسته‌بندی، جابجایی بار، تردد کارکنان، تسهیلات کارگری و… را کاهش داد. مجموعه این اقدامات در نهایت هزینه مصرف کننده را نیز کاهش خواهد داد اما برای ساخت شهرک صنفی و اصلاح و تسهیل موارد فوق، تماما نقش دولت و حکومت بسیار سنگین است.

,

هر تولیدی دارای مزیت نیست

,

امیدوار گفت: پس از تولید با کیفیت و با قیمت مناسب یک محصول، باید بستری برای فروش کالاهای ایرانی در بازارهای داخلی ایجاد شود و تخفیفات ویژه ای در تابلوها و استندهای شهری، رسانه‌های دولتی، صدا سیما و رادیو در نظر گرفته شود.

,

وی تاکید کرد: منظور از جهش تولید، افزایش مقیاس و مبنای تولید در بازارهای جهانی به واسطه ایجاد ارزش رقابتی و اقتصادی است. در واقع تولید زمانی مزیت حساب می‌شود که قابلیت ایجاد رقابت، ارزش اقتصادی، اشتغالزایی و رونق بازار را داشته باشد. اما اگر تولیدی داشته باشیم که چنین مزیت‌هایی نداشته باشد قطعا آنچه مورد نظار مقام معظم رهبری است، تحقق نخواهد یافت.

,

نقش اصناف و مردم در تحقق شعار سال

,

رئیس اتاق اصناف مرکز استان خراسان شمالی ادامه داد: زمانی که بسترهای تولید مهیا شود آنگاه باید از مشارکت مردمی استفاده شود. ما حدود ۳ میلیون واحد صنفی داریم که حدود ۸ میلیون نفر در این واحدهای صنفی مشغول به کار هستند و جمعیت خانواده افراد صنفی حدود ۳۰ میلیون نفر است. لذا اصناف در جهش تولید و مشارکت مردمی در توزیع این اقلام به عنوان حلقه آخر زنجیزه تامین تا توزیع و در نهایت استفاده از آنها به عنوان مصرف کننده، نقش بسیار پر رنگی می‌توانند داشته باشند و از همین رو است که مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به اصناف دارند و بخش وسیعی از مشارکت مردمی مربوط به این حوزه است.

,

سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: اگر تولیدکننده بتواند کالای با کیفیتی را با قیمت مناسب ارائه دهد، خود به خود مشارکت مردمی هم خواهد داشت. البته باز هم نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم تا مردم از کیفیت و قیمت کالا به نوعی خاطر جمع شوند. در واقع ما در کنار جهش تولید نیازمند جهش فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی در حمایت از تولیدات داخلی هستیم. ساخت کلیپ‌هایی در صدا و سیما، آموزش در مدارس، دعوت از خرید کالاهای با کیفیتی که خدمات پس از فروش دارند و … در جهش تولید موثر خواهد بود. البته باید آستانه‌ای برای حمایت مردم از کالاهای داخلی تعیین شود. در واقع باید کالای مناسب به دست مردم برسد تا انتظار تولید داشته باشیم. لذا به شدت نیازمند حمایت دولت از تولید و حتی توزیع هستیم تا بتوانیم بازار مناسبتری را برای مردم بسازیم. هرچه در بخش خصوصی دامنه گسترش تولید، بازاریابی و ارزش اقتصادی بالاتر رود، اشتغالزایی که مسئولیت اصلی آن با دولت است نیز بیشتر می‌شود. لذا دولت‌ها باید کاری انجام دهند که یک تولیدکننده فروش بیشتری داشته باشد تا اشتغالزایی بیشتری نیز توسط بخش خصوصی تامین شود./پ/

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف ایران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی