واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

به گزارش خبرگزاری فارس، هشتمین عصرانه بهره وری انجمن بهره وری ایران با موضوع بهره وری و نوآوری عصر روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ با حضور جمعی از صاحبنظران به میزبانی مرکز نوآوری پیشتازان آیین زندگی برگزار شد که مخاطبان به صورت آنلاین مباحث مطرح شده را دنبال کردند.

در این مراسم نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با تاکید بر اینکه بهره وری بدون نوآوری غیر ممکن است، تصریح کرد: بهره وری از برنامه چهارم توسعه به عنوان بخش لاینفک توسعه ایران مطرح شده و در برنامه های توسعه نیز پیش بینی شده بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی از بهره وریِ سرمایه گذاری ها و نهاده های موجود حاصل شود که متاسفانه این موضوع محقق نشده است. 

باید به سمت اقتصاد دانش محور یا نوآورمحور جهش داشته باشیم

خسرو سلجوقی، عضو سابق هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به عوامل توسعه دانایی یعنی سرمایه انسانی، تکنولوژی و شکل گیری فرایند نوآوری گفت: امروزه بشر وارد عصر جدیدتری با عنوان عصر مفهومی شده است که ما در این مسیر بسیار پیچیده به یک فضای بی نظمی می رسیم. سرعت تغییر و تحولات بسیار بالا است که علت اصلی آن ورود تکنولوژی های پیش برنده ایی است که در حوزه فناوری ایجاد شده و این تکنولوژی های پیش برنده موجب انباشت دانش و اطلاعات شده است. همچنین به واسطه پلتفرم های اجتماعی ایجاد شده، هم افزایی خیلی بالایی شکل گرفته که در نتیجه موجب شده تصمیم گیری ها آنی و فوری باشند.

وی در ادامه به تقسیم بندی محورهای اقتصاد بر اساس اقتصادهای مبتنی بر رشد منبع، اقتصاد های مبتنی بر رشدکار و اقتصاد های مبتنی بر رشد نوآوری و دانش محور پرداخت و گفت: ما در حال حاضر در حال گذر از یک اقتصاد منبع محور به یک اقتصاد کارا محور هستیم اما تحولاتی که پیش روی ماست ما را ملزم می کند که به سمت اقتصاد دانش محور یا نوآورمحور جهش داشته باشیم. بنابراین ما باید با ورودی های کمتر و فرایندهای چابک تر و ساده تر به خروجی بالاتر برسیم که عامل این تغییر، فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

به گفته وی، کشاورزی می تواند محور توسعه باشد به شرطی که بهره وری بالاتری داشته باشیم. اما چون بهره وری در کشور ما پایین است، کمتر از آن بهره گرفته می شود. 

غفلت از نوآوری ها تنها به منزله از دست رفتن فرصت ها نیست به منزله از دست دادن آینده است

در ادامه هشتمین نشست عصرانه انجمن بهره وری ایران، علی وحدت، رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به گزارش های جهانی از وضعیت اقتصاد دنیا و ایران، گفت: به عنوان مثال در حوزه کسب و کار و رقابت پذیر کردن حوزه اقتصاد خیلی عقب هستیم، در حوزه سرمایه انسانی و بعضی خدمات مثل سلامت اوضاع نسبتا خوبی داریم.

وی در ادامه به تحلیل گزارش شرکت مشاوره بین المللی مکنزی که آخرین بار در سال ۱۳۹۵ در رابطه با ایران به صورت اختصاصی تهیه شده، پرداخت و گفت: در این گزارش تاکید شده است که اقتصاد ایران به راحتی می تواند از یک اقتصاد ۵۰۰ میلیارد دلاری به یک اقتصاد ۱۰۰۰ میلیارد دلاری ارتقا پیدا کند، اگر به برخی عوامل اثرگذار در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشد.

به گفته وحدت، مهم ترین مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده، موضوع رتبه پایین و اثر بسیار کم بهره وری در مجموع نهادهای کشور است که برای ارتقای آن، بر مهارت آفرینی نیروی کار و ارتقای بهره وری آن، بهبود محیط کسب و کار (شامل افزایش نرخ مشارکت نیروی کار از جمله بهره مندی بیشتر از حضور بانوان در محیط کار)، تثبیت نرخ ارز، کاهش تورم، ایجاد شفافیت و پاسخ گویی دستگاه های حاکمیتی تاکید شده است.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ادامه داد: نوآوری توسط شرکت های دانش بنیان مقوله بااهمیتی است، چرا که دارای دو جنبه  بسیار مهم بوده؛ اول این که خود آنها ذاتا تحول آفرین هستند و محصول آنها موجب رشد و توسعه می شود، دوم اینکه اینها گروه هایی هستند که کار آنها موجب توانمندسازی سایر حوزه ها خواهد شد.

وحدت اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی برای کل چرخه عُمر یک نوآوری، از ایده تا عمل، سبدهای حمایتی در نظر گرفته و در این بین از مجموعه های اقماری صندوق، صندوق های پژوهشی کشور و سایر نهادهای بازیگر در حوزه نوآوری کمک خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: غفلت از نوآوری ها تنها به منزله از دست رفتن فرصت ها نیست به منزله از دست دادن آینده است. نوآوری در بهره وری نقش استراتژیک خواهد داشت.

تولید محتوا، عامل بسیار استراتژیک در حوزه نوآوری و بهره وری است

حسین خسروی، مدیرعامل شرکت ادونچرز و هم بنیانگذار مجموعه ویکست نیز گفت: موضوع تولید محتوا و رسانه عامل بسیار استراتژیک در حوزه نوآوری و بهره وری است. تولید محتوا، صنعتی بسیار مهم است و سهم بسزایی نیز در تولید ناخالص ملی کشور دارد. 

وی در ادامه گفت: نیروی کار ایرانی در حوزه تولید محتوا بسیار پویاتر و متخصص تر از نیروی کار سایر کشورهاست به این صورت که یک متخصص در زمینه تولید محتوا در ایران می تواند به تنهایی مسئولیت چند واحد را بر عهده بگیرد و با همان کیفیت به تولید محتوا بپردازد.

بهره وری بدون نوآوری نمود پیدا نمی کند

 نصرالله جهانگرد در ادامه در توضیح مباحث مطرح شده گفت: در تولید محتوا با بیان اینکه ۸۰ درصد کار صداوسیما برون سپاری است که اگر در جهت بهره وری باشد، می تواند بسیار مفید باشد. به این صورت که بخش های پرهزینه برون سپاری شده که هم به ایجاد اشتغال کمک شود و هم از نوآوری ها و تکنولوژی های موثرتری استفاده شود.

وی در جمع بندی مباحث مطرح شده در هشتمین عصرانه بهره وری انجمن بهره وری ایران تصریح کرد: در خلال صحبت های مطرح شده تلاش شد اهمیت نوآوری در بهره وری را با مثال هایی که مطرح شد نشان داده شده و تاکید شود بهره وری بدون نوآوری نمود پیدا نمی کند. بهره وری به این معناست که شما در انجام کاری نوآوری داشته باشید، زمان انجام آن را کوتاه کنید، هزینه آن را کاهش دهید و تنوع ایجاد کنید که این نتیجه نوآوری است.

انتهای پیام/


جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : فارس نیوز


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی