واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفتگوی ویژه خبری تشریح کرد؛ ظرفیت‌های اصناف و اتحادیه‌ها در جهش تولید

,

دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفتگوی ویژه خبری با موضوع نقش اصناف در مردمی‌سازی اقتصاد گفت: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال اعلام کرده‌اند، شعار بسیار هوشمندانه‌ای است. به این ترتیب امسال مشارکت مردم و اقتصاد مردمی در اولویت قرار گرفته است و استفاده از ظرفیت اصناف به عنوان عاملی اثر بخش در ابعاد وسیع حوزه‌‌های اقتصادی بسیار مهم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، محمود بنانژاد افزود: از حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی که در سراسر کشور وجود دارد، نزدیک ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در حوزه‌های مختلف از جمله مواد غذایی، شیرینی و شکلات، پوشاک، کیف و کفش، مبلمان و بسیاری از رسته‌های دیگر فعالند؛ این صنوف گاها در صنایع حضوری ندارند و ذاتا صنفی هستند و برخی دیگر نقش پر رنگی در اصناف دارند.
بنانژاد اظهار کرد: لذا اگر می‌خواهیم تولید را توسعه دهیم یا به تعبیرمقام معظم رهبری آن چیزی که بعنوان جهش در تولید مد نظر است را تقویت کرده و رشد دهیم، لازم است از واحد‌های صنفی خردی که در حوزه‌‌های تولیدی فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم؛ مثلا در تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش اصناف، تمهیداتی اندیشیده شود. همچنین از آنجایی که اصناف آخرین حلقه‌ زنجیره‌ تامین تا توزیع هستند و توزیع کالاها و ویترین‌سازی را بر عهده دارند، حمایت از صنوف توزیعی نیز اولویت دارد.
دبیرکل اتاق اصناف ایران به جنبه دیگری از شعار سال نیز اشاره و بیان کرد: مشارکت مردمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بسیار مهم است و به نظر بنده بخشی از آن، اصلاحِ خودخواسته نگاه مردمی نسبت به برندهای ایرانی است. برندهای ایرانی زیادی وجود دارند که در تولید، کیفیت بالایی دارند اما مجبور شده‌اند از لوگوی خارجی برای فروش محصول خود استفاده کنند. این طور که اگر دو کالای هم کیفیت وجود داشته باشد، متاسفانه گاها کالای خارجی را انتخاب می کنند.
وی گفت: تجربه ثابت کرده است که هرجا اصناف پای کار آمده‌اند، موفقیت‌های خوبی حاصل شده است؛ امیدواریم امسال با تاکیدات مقام معظم رهبری، دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت ۷۶۰۰ اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف شهرستان‌ها استفاده بیشتری کنند و بخشی از وظایف دولتی را به تشکل‌های صنفی تفویض کنند چراکه آنها به خوبی می‌توانند از پس کارهای بزرگ بر بیایند و به دولت در جهت جهش تولید کمک کنند.
بنانژاد درباره شهرک‌های صنفی نیز اظهار کرد: بسیاری از واحد‌های صنفی تولیدی ما در فضای غیراستاندارد کار می‌کنند از این رو استفاده از فضای شهرک‌های صنفی مورد تاکید است. برای برخی از مشاغل، شهرک‌های صنفی نسبت به شهر، فضای استانداردتری از لحاظ متراژ، شرایط ایمنی و بهداشتی دارند. ضمنا خدمات اشتراکی مثل خدمات مشاوران مالیاتی، مشاوران بیمه‌ای و … هزینه‌ها را کاهش می دهد. به علاوه، برندینگ، بسته‌بندی و زیرساخت‌های صادراتی و … فضای بهتری برای کسب و کار در اختیار این رسته‌ها قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: برخی از شهرک‌های صنفی در شهر‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده است. در این راستا، تفاهمنامه‌ای بین اتاق اصناف ایران و سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور نیز منعقد شده است تا ایجاد شهرک‌های صنفی تولیدی تسهیل شود. لذا تولیدی‌های صنفی هم در این شهرک‌ها می‌توانند از مزایای شهرک‌های صنعتی غیردولتی استفاده کنند. اما از دولت قول مشارکت بیشتر می‌خواهیم تا بتوان شعار سال را محقق کرد. برای ایجاد یک شهرک صنفی ابتدا بحث تهیه زمین مطرح است و بعد استعلام‌های ۲۴ گانه از نهادهای مختلف از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، وزارت مسکن و شهرسازی و … انجام می‌شود که این فرایند باید تسهیل شود.
دبیرکل اتاق اصناف ایران در پایان ابراز امیدواری کرد: امسال با توجه به شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهش تولید با مشارکت مردم، دولت تفویض اختیار بیشتری به بخش خصوصی داشته باشد تا بتوانیم به این هدف دست یابیم. /پ/

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف ایران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی