واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

هومان حسن پور، رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران در دليل بالا رفتن هزينه هاي نشر گفت: دلايل زيادي براي اين موضوع مي توان متصور بود؛ اما بايد اذعان کرد که هزينه چاپ کتاب براي ناشران بين 7 تا 8 برابر افزايش يافته است در حالي که قيمت کاغذ آن نيز دولتي است و کاغذ دولتي آن چنان افزايش قيمت نداشته است.

رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران يادآور شد: اگر کاغذ اين کتاب با نرخ آزاد محاسبه شود، در اين صورت قيمت آن به حدود 85 ميليون تومان افزايش مييابد.

برگشت سرمايه گذاري در حوزه نشرکتاب بيش از 18 ماه
حسن پور با بيان اينکه برگشت سرمايه گذاري در حوزه نشر کتاب براي ناشران طولاني مدت است، اظهار داشت: در حوزه نشر کتاب برگشت سرمايه گذاري براي ناشران به طور متوسط 18 ماه طول مي کشد و آن هم زماني است که همه اين کتاب ها به فروش برسد در غير اين صورت ناشران بيشتر متضرر و متحمل خسارات زيادي مي شوند.

رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران با بيان اينکه با افزايش قيمت ها هزينه نهاده هاي چاپ کتاب از 6500 تومان به بيش از 70 هزار تومان افزايش يافته است، گفت: هم اکنون هزينه نهاده هاي چاپ کتاب از جمله فيلم، زينک و صحافي بيش از 8 برابر شده است.

حسن پور اظهارداشت: پيش از اين که فروش کتاب رونق داشت از يک جلد کتاب 4 هزار نسخه چاپ مي شد، اما هم اکنون از يک جلد کتاب 300 نسخه آن هم به صورت ديجيتالي چاپ مي شود.

افزايش قيمت صحافي از 8 هزار به بيش از 42 هزارتومان
وي با بيان اينکه قيمت صحافي از 8 هزار به بيش از 42 هزار، هزينه چاپ جلد 4 رنگ کتاب از 42 هزار به 280 تا 300 هزار تومان افزايش يافته است، گفت: تنها چيزي که در حوزه چاپ کتاب افزايش نيافته قيمت کاغذ است که نرخ ارز دولتي آن تا حدودي قيمت کتاب را متعادل کرده است.

رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: خوشبختانه به علت کنترل و شمارش کاغذ تحويلي به ناشران مشکلي در تحويل کاغذ دولتي به ناشران وجود ندارد، اما در بازارآزاد کاغذ که با ارز نيمايي وارد کشور شده قيمت آن افزايش قابل توجهي داشته است.

وي يادآور شد: کاغذ کپي که با ارز نيمايي وارد کشور شده هم اکنون بيش از 70 هزار تومان قيمت دارد در حالي که پيش از افزايش قيمت دلار يک بسته آن در بازار حدود 10 هزار تومان بود و اين نشان مي دهد که قيمت کاغذ با ارز نيمايي 600 درصد افزايش يافته است.

حسن پور بيان کرد: با اين حال دولت دو سال است توانسته قيمت کاغذ را ثابت نگه دارد در حالي که با افزايش قيمت ارز، قيمت ها کاغذ نيز بايد 700 تا 800 درصد افزايش مي يافت.

هزينه سلفون کتاب 15 برابر شده است
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: قيمت يک جلد سلفون کتاب با رشد 15 برابري از 23 به 320 تومان افزايش يافته، مقوا از 3200 به 28 هزار تومان رسيده و قيمت نهاده هاي چاپ کتاب نيز رشد قابل توجهي داشته است که اين در افزايش قيمت کتاب و کاهش خريداران و مشتريان بازار کتاب بسيار تاثيرگذار بوده است.

وي با بيان اينکه توليد کتاب هم اکنون براي ناشران مقرون به صرفه نيست، تاکيد کرد: مردم نيز با توجه به افزايش قيمت ساير کالاها آن چنان رغبتي براي خريد کتاب ندارند.

رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران تاکيد کرد: هرچه قيمت کتاب مناسب باشد فروش آن افزايش و هرچه قيمت آن بالا باشد فروش آن در بازار کمتر مي شود و اين مساله در کاهش سرمايه گذاري و فعاليت در حوزه نشر کتاب را در کشور موثر بوده است.

با کاهش 5 برابر فروش از هر کتاب 200 جلد چاپ مي شود
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران بيان کرد: پيش از اين يک جلد کتاب حداقل يک هزار جلد چاپ مي شد، اما با توجه به کاهش خريد در بازار، هم اکنون حدود 200 جلد از يک کتاب چاپ مي شود و اين نشان مي دهد که فروش کتاب 5 برابر کاهش يافته است و اين در راکد شدن سرمايه گذاري ها در اين بخش تاثير گذاشته است.

حسن پور با بيان اينکه کتاب کالايي است که مشتري بايد آن را ورق بزند متن و مقدمه و عنوان را ببيند، سپس خريداري کند، گفت: متاسفانه با شيوع بيماري کرونا و کاهش تردد مردم در معابر، فروش کتاب فروشان نيز بسيار کاهش يافته است.

وي با اشاره به اينکه کتابفروشان در گروه شغلي 2 قرار دارند، گفت: با شيوع بيماري کرونا در تمام کشورهاي جهان به علت فراهم شدن فرصت مطالعه بيشتر براي مردم، کتابفروشان را تعطيل نکردند، اما در ايران به علت کرونا کتابفروشي هاي را نيز تعطيل کردند.

فعاليت حدود 4 هزار واحد صنفي ناشران کتاب در کشور
رئيس اتحاديه ناشران و کتاب فروشان تهران با اشاره به تعداد ناشران در سطح کشور گفت: هم اکنون از حدود 4 هزار واحد صنفي ناشران در کشور حدود 90 درصد آن در تهران و 10 درصد آن در ساير استان ها فعال هستند و به طور متوسط بيش از 75 درصد کتاب در کشور، در تهران چاپ مي شود.

او تصريح کرد: کتاب به علت افزايش قيمت آن به تدريج از سبد کالاي مردم خارج مي شود و اين نگراني بزرگي براي فعالان عرصه کتاب فروشان و ناشران است.

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف تهران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی