واحدهای خبری :
صنف پرورش اندام
صنف ورزش
واحد خبری

به گزارش صنف نیوز

مصطفيقلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: متوسط قيمت مسکن در تهران طبق آمار رسمي حدودا متري 32 ميليون تومان است، اما ميانگين قيمت هاي پيشنهادي در سايت هاي فروش بيش از 50 ميليون تومان است. اين يعني هر کس هر قيمتي دلش ميخواهد براي خانه خود تعيين ميکند و مديران اين سامانهها هيچ نظارتي بر آن ندارند. بارها اعلام کرديم نرخ هاي دلبخواه باعث ايجاد تنش در بازار مسکن ميشود اما کماکان شاهد قيمتهاي کاذب در سامانههاي ملکي هستيم.

کاهش نيم درصدي قيمت مسکن در دو هفته گذشته

وي افزود: خوشبختانه در ماه هاي اخير بازار مسکن به ثبات رسيده است. مقدار زيادي از اين آرامش مرهون تلاش دولت سيزدهم در طرح نهضت ملي مسکن و اخبار اميدوارکننده از مذاکرات هستهاي است. با کاهش قيمت دلار، قيمت طلا، خودرو و مسکن نيز پايين آمد و بررسيهاي ما از کاهش حدود نيم درصدي قيمت خانه در تهران طي دو هفته گذشته حکايت دارد.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران با بيان اينکه آرامش فعلي بازار مسکن بايد با همدلي مردم و مسئولان حفظ شود گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غيرکارشناس، مراکز آماري و سامانههاي فروش ملک باعث ايجاد تنش در بازار املاک ميشوند. تقاضاي ما اين است که افراد غيرکارشناس از انجام مصاحبههاي تنشزا در رسانهها خودداري کنند. سامانههاي فروش نيز بعضا فقط به ضريب نفوذ و منافع خودشان فکر ميکنند و برايشان اهميت ندارد که با اعلام نرخ هاي نجومي چه بلايي بر سر بازار ميآيد.

کاهش ضريب امنيت معاملات از طريق سامانههاي فروش مسکن

خسروي تاکيد کرد: ما يکي از سامانههاي پرمخاطب فروش ملک را تحريم کرديم. حدود 50 نفر به دلايل مختلف از اين سايت شکايت کردند. مثلا عنوان ميشود که سامانه مورد نظر با دور زدن مشاوران املاک اقدام به عقد قرارداد ميکند که ضريب امنيت را به شدت کاهش ميدهد. البته اين سايت تکذيب کرد اما به هر حال اين شکايات به ما واصل شده است. بناي ما بر تعامل بود و اعلام کرديم بيايند مذاکره کنند که نيامدند. اما آنچه باعث دلخوري مردم از اين سامانهها ميشود اعلام قيمت هاي پرت است که به افزايش قيمت مسکن ميانجامد.

وي گفت: برخي سايتها باعث ايجاد رقابت کاذب در بازار مسکن شدهاند. فردي که وارد موبايلش ميشود و ميبيند همسايه او قيمت خانه‎اش را متري 40 ميليون تومان گذاشته، او هم متري 45 ميليون تومان تعيين ميکند. شخص سوم در کوچه بغلي متري 50 ميليون تومان ميگذارد و اين روند افزايشي ادامه مييابد. اين موضوع بايد ساماندهي شود.

ريزش شديد قيمت مسکن بعيد است

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در پاسخ به اين سوال که چقدر ميتوان به ريزش قيمت مسکن اميدوار بود، تصريح کرد: همانطور که بعد از جهش قيمت‎‎ها انتظار افزايش مجدد وجود ندارد، طبيعتا انتظار ريزش شديد هم غيرمنطقي است. همين که بازار مسکن به ثبات رسيده اتفاق خوبي است که ميتواند در آينده به افزايش قدرت خريد متقاضيان منجر شود. با طرح نهضت ملي مسکن بسيار اميدواريم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و نرخها منطقي شود.

به طرح نهضت ملي مسکن خوشبينيم

خسروي با بيان اينکه قيمت واحدهاي نهضت ملي مسکن، تناسب چنداني با توان مردم ندارد گفت: دولت بايد منابع بيشتري به اين پروژه اختصاص دهد و بانک ها به تعهد قانوني خود مبني بر اختصاص ساليانه 360 هزار ميليارد تومان به اين طرح عمل کنند. الان هر از گاهي 40 ميليون تومان از متقاضيان مطالبه ميشود. اگر مردم چنين پول هايي داشتند که اصلا نياز نبود در اين طرح ورود پيدا کنند.

وي اظهار کرد: در عين حال من به پشتکار آقاي رئيسي ايمان دارم و مطمئن هستم اگر قول داده شده دولت ساليانه يک ميليون مسکن بسازد، اين وعده را عملياتي خواهد کرد. آشنايي بنده با آقاي رئيسي به سال ها قبل برميگردد و ميدانم که در همه سطوح بخش مسکن از کد رهگيري گرفته تا ساماندهي بازار و افزايش ساخت و ساز، دغدغه و برنامه دارد.

جهت مشاهده مصاحبه های صنف نیوز ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال فرمایید.

منبع خبر : اتاق اصناف تهران


برچسب ها :

دیدگاه های شما :

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خبرهای پیشنهادی